آدنوویروس های پرندگان (AVIADENOVIRUSES):

آدنوویروس های پرندگان (AVIADENOVIRUSES):
، آوی آدنوویروس‌ها دارای محدوده میزبان نسبتاً گونه‌ای هستند و از حامل‌های بدون علامت جدا شده‌اند

آدنوویروس های پرندگان (AVIADENOVIRUSES):

آدنوویروس‌ها DNA دو رشته‌ای هستند، ویروس‌های بدون پوشش انتقال از طریق مدفوع-دهانی، راه تنفسی و احتمالاً از طریق تخمک است. این ویروس‌ها در میکروسکوپ الکترونی در طغیان‌های پراکنده در بسیاری از گونه‌های مختلف طوطی‌ها جدا شده یا مشاهده شده‌اند، اما اکنون عفونت‌ها نادر به نظر می‌رسند.

به عنوان یک گروه، آوی آدنوویروس‌ها دارای محدوده میزبان نسبتاً گونه‌ای هستند و از حامل‌های بدون علامت جدا شده‌اند. بیشتر عفونت‌های آوی آدنوویروسی انکلوزیون‌های درون هسته‌ای بازوفیل یا ائوزینوفیلیک بزرگی را در ضایعات کبدی، روده، پانکراس و/یا کلیه ایجاد می‌کنند.

ضایعات بافت شناسی هپاتیت نکروزان با انکلوزیون های درون هسته ای بازوفیل بزرگ بیشتر در پرندگانی که اخیراً وارد شده اند دیده می شود. گزارش های متعددی از عفونت های آدنوویروسی در این کشور گزارش شده است.

طوطی های آفریقایی، مانند خاکستری آفریقایی، طوطی پویسفالوس (سنگال، کیپ، سینه سرخ)، و مرغ عشق، ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به این ویروس ها باشند. پانکراتیت انکلوژن بادی در مرغ عشق های نیاسا و هلویی گزارش شده است. ممکن است در سلول‌های اپیتلیال لوله‌ای کلیوی مرغ عشق و طوطی که در اثر بیماری‌های دیگر می‌میرند، آنکیلوزن هایی دیده شود، بنابراین ممکن است حالت حامل بدون علامت مننگو آنسفالومیلیت غیر چرکی، پانکراتیت و آدنوویروس ها در انتروسیت ها در طوطی های نئوفما و طوطی پیونوس با علائم تورتیکولی و CNS پایدار، مشابه آنچه که با عفونت های پارامیکسویروس دیده می شوند. یک آنسفالیت آدنوویروسی غیر چرکی در یک کاکادو و در باجریگار در آلمان توصیف شده است.

آزمایشگاه بیماری‌های عفونی در دانشگاه جورجیا یک پروب DNA PCR برای آدنوویروس عمومی پرندگان ارائه می‌کند که اغلب بر روی سواب‌هایی از بافت‌های تازه یا منجمد حاصل از کالبدگشایی انجام می‌شود.

هیبریداسیون DNA ایمونوهیستوشیمی و/یا درجا(In situ (معمولاً برای بافت های تثبیت شده با فرمالین و پارافین نیز در دسترس است. میکروسکوپ الکترونی را می توان بر روی بافت های تهیه شده در پارافین نیز انجام داد،

عفونت‌های آوی آدنوویروسی نیز در بلدرچین (ویروس برونشیت بلدرچین) به خوبی توصیف شده است. عفونت آدنوویروس کبوتر یک مشکل مهم در کبوترهای مسابقه ای اروپایی است که منجر به آنتریت قابل توجه و گاهی اوقات نکروز کبدی می شود.

پانکراتیت آوی آدنوویروسی در مرغان هندی گزارش شده است، و همچنین عفونت های گاه به گاه در پرندگان شکترچی، باقرقره و آبزی گزارش شده است. بیماری طحال مرمی در قرقاول ها و انتریت خونریزی دهنده در بوقلمون ها از عفونت های معروف آوی آدنوویروسی طیور هستند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد