سندرم خونریزی در کانور یا سندرم هموراژیک کانور

سندرم خونریزی  در کانور یا سندرم هموراژیک کانور
سندرم خونریزی در کانور نوعی بیماری جدی خونریزی خارجی یا داخلی است که اغلب با کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود کلسیم ، ویتامین D و ویتامین K یا به طور بالقوه رتروویروس مرتبط است.

سندرم خونریزی  در کانور یا سندرم هموراژیک کانور

کانورها ، پاراکیت های  بزرگ و چه طوطی های کوچک تا متوسط ​​ هستند ، به دلیل زیبایی ، بازیگوشی و طبیعت شاد حیوانات خانگی عالی هستند . همه گونه های کانورها از آمریکای مرکزی و جنوبی منشا می گیرند و به طور معمول حداقل 10 سال زندگی  می کنند ولی گاهی در محدوده بیست تا سی ساله  زنده می مانند . در حالی که این پرندگان عمر طولانی تری در طبیعت دارند ، بسیاری از آنها از کیفیت بالای زندگی در اسارت نیز برخوردار هستند. در حالی که علاقه مندان به کانور ها این پرندگان را می نگه داری می کنند  ، اغلب در مورد مراقبت مناسب ، ملاحظات بهداشتی و نیازهای تغذیه ای تحت آموزش قرار ندارند.

به عنوان مثال ، چندین گونه کانور  در معرض یک بیماری سلامتی غالباً مبهم و در عین حال جدی به نام سندرم خونریزی کانور (CBS) قرار دارند. این سندرم (که گاهی اوقات به عنوان میلوزیس اریترمیک یا سندرم هموراژیک کانور شناخته می شود) به طور معمول کانورهای جوان  را در گیر می کند  ، اگرچه در بزرگسالان تحت شرایط استرس زا مشاهده شده است. صاحبان کانور  ابتدا علائم مرتبط با کم خونی ناگهانی را مشاهده می کنند ، مانند ضعف آشکار و از دست دادن تعادل. خواب آلودگی بیش از حد نیز مشخص شده است. پرنده ممکن است از دهان یا کلواک شروع به خونریزی کند ، گرچه برخی از آنها از زیر بال یا قسمتهای دیگر بدن خونریزی می کنند. گاهی اوقات ، ممکن است خونریزی در بدن ظاهر نشود ، اما پرنده ممکن است خونریزی داخلی کند. دامپزشکان پرندگان اظهار می کنند که علائم CBS ممکن است مشابه  سمیت سرب یا مسمومیت با فلزات سنگین باشد.

دلیل سندرم خونریزی مداوم (CBS) کمی پیچیدگی دارد. دلیل قطعی این بیماری کامل مشخص نیست ، CBS معمولاً به دلیل کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود کلسیم ، ویتامین D و ویتامین K. ایجاد می شود. نظریه دیگر این است که CBS از یک رتروویروس  ویروس منشا می گیرد. از آنجا که این بیماری بیشتردر کانور های  تاج آبی ، پیشانی هلویی  ، خورشیدی  ،  پیشانی نارنجی ، Nanadays و Patagonians روبرو می شود ، ممکن است جنبه ژنتیکی وجود داشته باشد.

متأسفانه ، اگر خونریزی ناگهانی و شدید باشد ، این بیماری معمولاً کشنده است. CBS همچنین ممکن است منجر به دوره های مکرر علائم و خونریزی شود که در صورت عدم توجه ، ممکن است منجر به مرگ نهایی شود. مثل همیشه ، یک پرنده در معرض کمبودهای تغذیه ای و عدم تعادل ویتامین ها و مواد معدنی است. برای اطمینان از سلامتی پرندگان ، برای برنامه ریزی رژیم غذایی با یک متخصص دامپزشکی پرندگان مشورت کنید. به طور مستقل به پرندگان یا حیوانات مکمل های غذایی ندهید.

سندرم خونریزی  در کانور نوعی بیماری جدی خونریزی خارجی یا داخلی است که اغلب با کمبودهای تغذیه ای مانند کمبود کلسیم ، ویتامین D و ویتامین K یا به طور بالقوه رتروویروس مرتبط است.

علائم خونریزی کانور در پرندگان

علائم CBS ممکن است شبیه علائم مرتبط با مسمومیت با سرب یا مسمومیت با فلزات سنگین باشد. این علائم ممکن است شامل جمع شدن پر ، افسردگی ، تغییر رفتار ، تشنج ، تنفس کم عمق ، عدم کنترل عضله (آتاکسی) ، مشکل در بلع (دیسفاژی) ، افزایش تشنگی و ادرار ، و اسهال سبز یا خونی باشد.

علائم خاص سندرم کمبود خونریزی شامل موارد زیر است:

دوره های خونریزی مکرر (ضایعات بدن ، دهان یا کلواک)

خونریزی داخلی

ضعف

از دست دادن تعادل

خواب آلودگی

مرگ ناگهانی

دلایل خونریزی کانور در پرندگان

اساس سندرم خونریزی کانور کاملاً شناخته نشده است ، اما کمبودهای تغذیه ای احتمالاً یک عامل موثر است. کمبود کلسیم ، ویتامین D3 ، K1 و سایر مواد معدنی ممکن است لخته شدن طبیعی را کاهش داده و یا از آن جلوگیری کند ، که این احتمال خونریزی بیش از حد را افزایش می دهد. یکی دیگر از علل احتمالی یا عامل موثر ویروس رترو ویروس است که شناخته شده ترین آن HIV است (وابسته به CBS نیست)..

تشخیص خونریزی کانور در پرندگان

روش قطعی برای تشخیص سندرم خونریزی (CBS) در حین معاینه کالبد شکافی (کالبد شکافی حیوان) است. تشخیص CBS در پرنده زنده به دلیل شباهت علایم  به سایر شرایط و بیماری ها از جمله ضربه ، مسمومیت با فلزات سنگین / مسمومیت استنشاقی یا بلعیده شده سم ، عفونت باکتریایی ، عفونت ویروسی ، بیماری کبدی ، عفونت قارچی یا کمبودهای غذایی دشوار است.

خواه پرنده تسلیم بیماری  شود یا زنده بماند ، دامپزشک متخصص پرندگان  سوالاتی از این قبیل را مطرح می کند:

آیا پرنده شما در برابر بیماری واکسینه شده است؟

رژیم غذایی پرندگان چیست؟

آیا سوابق دامپزشکی دارید؟ (اگر پرنده بیمار جدیدی باشد)

آیا پرندگان / حیوانات خانگی دیگری در خانه دارید؟ اخیراً حیوانات خانگی جدیدی معرفی شده است؟

آیا کسی در خانه شما سیگار می کشد؟

آیا در خانه شما تغییراتی در محیط ایجاد شده است؟

آیا اخیراً موردی با ظروف نچسب آشپزی رخ داده است؟

معاینه فیزیکی ممکن است نشان دهد که پرنده به جای نوعی سندرم کمبود خونریزی ، ضایعات سطحی دارد. به عنوان مثال ، ممکن است پرنده به دلیل آلرژی ، چیدن پر ، مشکلات رفتاری یا درماتیت دچار زخم یا ضایعات شود.. دامپزشک  پرندگان به احتمال زیاد از بیوپسی / کشت مناطق خونریزی دهنده برای معاینه میکروسکوپی استفاده می کند. در حال حاضر دامپزشکان برای بررسی بیشتر علائم ، به آزمایش معمول و خون و میکروب شناسی اقدام می کنند .

برای تشخیص یک بیماری خاص مانند CBS ، مهم است که در صورت امکان به دامپزشک متخصص پرندگان  مراجعه کنید. وی دانش ، تجربه ، تجهیزات و روشهای آزمایش خاص مورد نیاز برای تشخیص سریع و درمان را خواهد داشت.

درمان خونریزی کانور در پرندگان

متأسفانه ، سندرم خونریزی خونریزی گاهی بیماری مهلکی است. با این حال ، برخی از پرندگان از شروع بیماری زنده می مانند ، به ویژه اگر پرنده مراقبت فوری دامپزشکی نیاز داشته باشد .

گزینه های درمانی شامل تزریق ویتامین K1 ، ویتامین D3 ، کلسیم و آنتی بیوتیک است. پرنده ممکن است برای درمان درد تا زمانی که علائم رفتاری و جسمی عادی نشود ، به بیمارستان بستری شود.

بهبود خونریزی کانور در پرندگان

یک رژیم غذایی نرم به تعادل خاصی از ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. برای داشتن بهترین شانس سلامتی به پرنده خود ، یک رژیم غذایی غنی از ویتامین K و کلسیم ارائه دهید. سبزیجات و سبزیجات تیره و برگ دار (مانند کلم بروکلی) ، گوجه فرنگی ، روغن سویا و  تخم مرغ را ارائه دهید.

منابع ویتامین D (هم از طریق غذا و هم از نور) برای سلامت استخوان ها و همچنین احساس عاطفی قابل غیر قابل انکار است . قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش جهت تامین بخشی از ویتامین D ببدن لازم می باشد..

بهترین است  که در مورد یک برنامه غذایی با دامپزشک پرندگان مشورت کنید و این دستورالعمل های غذایی را به دقت دنبال کنید. با این حال ، به دلیل احتمال آسیب کلیه یا کبد یا نارسایی ، هیچ گونه مکمل را بدون تأیید دامپزشکی ندهید.

به یاد داشته باشید تفلون و دیگر قابلمه های نچسب در اطراف پرنده شما ایمن نیستند. کانورها سیستم تنفسی بسیار حساسی دارند و نمی توانند اکثر انواع بخارها از جمله رنگ را تحمل کنند