بامبل فوت یا عفونت پودودرماتیت کف پایی در پرندگان

بامبل فوت یا عفونت پودودرماتیت کف پایی  در پرندگان
بامبل فوت نوعی بیماری التهابی کف پا است که در صورت درمان سریع و تهاجمی ، بدون ایجاد آسیب طولانی مدت یا قابل توجه به پرنده ، برطرف می شود.

بامبل فوت یا عفونت پودودرماتیت کف پایی  در پرندگان

بامبل فوت  نامی عجیب و غریب  است که به یک بیماری جدی گفته می شود که به پا ، مفاصل و استخوان  پای پرندگان اسیر  در قفس در سراسر جهان را در گیر می کند . بامبل فوت  که اغلب تحت عنوان پودودرماتیت شناخته می شود ، نوعی بیماری التهابی کف پا است که در صورت درمان سریع و تهاجمی ، بدون ایجاد آسیب طولانی مدت یا قابل توجه به پرنده ، برطرف می شود. در برخی موارد ، پرندگان مبتلا به بامبل پا پیشرفته و درمان نشده می توانند به طور سیستماتیک آلوده شوند و زندگی آنها پایدار نباشد. عفونت های باکتریایی که از روی بالشتک های پا شروع می شوند در نهایت می توانند منجر به مرگ یک پرنده شوند. بسیاری از پرندگان زنده مانده آبسه های مزمن و قطع پا را تحمل می کنند.

عوامل زیادی در ایجاد بامبل فوت  موثر است ، بیماری که با روش صحیح به راحتی می توان از آن جلوگیری کرد. یک عامل شامل نشستن در سطح نامناسب در محیط زندگی یا محوطه پرنده است. به عنوان مثال اگر یک پرنده برای مدت زمان طولانی روی کف سیمان ایستاده باشد ، یک سطح چوبی یا یک نشیمن گاه  پوشیده شده از مواد خشن سنباده مانند  ، شکاف های کوچک یا نقاط پوسته پوسته  در کف پا ایجاد می شود. در طی یک دوره زمانی ، پایین پا با لکه های کوچک قرمز یا زخم هایی که مشخصه بامبل فوت است ، نمایان  می شود.

اگر صاحب پرنده متوجه تشکیل این زخم ها شود ، درمان دامپزشکی را شروع کند و تغییرات مثبتی در محیط زندگی پرنده ایجاد کند ، پیش آگهی بهبودی  بیماری خوب است. با این حال ، بدون توجه دامپزشکی و بهبودهای محیطی ، زخم ها به طور معمول به آبسه های دردناک تبدیل می شوند ، که باعث می شود عوامل بیماری زای فرصت طلب (معمولاً استافیلوکوکوس اورئوس) بتوانند سطح پوست نازک را بشکنند. در زمان مناسب ، عفونت به مفاصل پا و استخوان ها در پاها حمله می کند و بافت های اطراف دچار نکروز می شوند. ممکن است زخم در پاها ایجاد شود و پرنده به تدریج لنگ شود.

پرندگانی که بیشتر در معرض خطر بامبل فوت  قرار دارند عبارتند از پرندگان چاق ، پرندگان مسن و معلول ، به دلیل فشار بیش از حد بر روی پا و همچنین  پرندکان با تحرک محدود. پرندگان با هر نوع ضعف ایمنی باید تحت مراقبت و مراقبت قرار گیرند.

بامبل فوت  نوعی بیماری التهابی کف پا است که در صورت درمان سریع و تهاجمی ، بدون ایجاد آسیب طولانی مدت یا قابل توجه به پرنده ، برطرف می شود.

علائم بامبل فوت  در پرندگان

پوسته های پا - تیره ، مدور

سرخی

تورم

ضخیم شدن پوست

لنگش

بی میلی به راه رفتن

زخم کف پا

علل بامبل فوت  در پرندگان

دلایل و عوامل زمینه ساز متنوعی در پشت ایجاد بامبل فوت  وجود دارد. برخی از این موارد عبارتند از:

سطح کف سخت / ناهموار / خشن

نشیمن گاه  نامناسب یا پوشیده با مواد خشن  یا سنباده ای

بستر  مرطوب و غیر بهداشتی

کمبود ویتامین A

تجمع مدفوع

به طور کلی محیط غیر بهداشتی

رژیم غذایی ضعیف

ناخن های پا بلند  شده است

اضافه وزن

عدم فعالیت

آسیب قبلی پا

جنگ در میان اعضای گله

ناهنجاری پا

تشخیص بامبل فوت  در پرندگان

ابزار تشخیصی اولیه بررسی هر دو پا است. بامبل فوت  ممکن است با قرمزی ، تورم ، زخم های کوچک قرمز یا پوسته های تیره رنگ روی بالشت های پا ظاهر شود. بسته به شدت و مدت زمان بیماری ، ممکن است ضایعات ، ترک یا تغییر رنگ وجود داشته باشد.

علاوه بر این ، با اشعه ایکس علائم عفونت ، و همچنین هر نواحی در مفاصل یا استخوان ها که در آن فرسایش یا آسیب دیگری دیده شده است ، مشاهده می شود.

برای جداسازی ارگانیسم متخلف ، نمونه های باکتریایی در آزمایشگاه میکروبیولوژی گرفته و ارزیابی می شود. یک آزمایش حساسیت به آنتی بیوتیک ممکن است به شما کمک کند تا بهترین دوره درمان آنتی بیوتیکی برای از بین بردن پرنده از این شرایط وحشتناک یا مدیریت آن در صورت بروز یک مشکل مزمن کمک کند. برای بررسی سایر شرایط احتمالی سلامتی ، نمونه خون گرفته می شود.

درمان بامبل پا در پرندگان

شدت (درجه طبقه بندی شده شدت) ، میزان عفونت چگونگی  درمان را هدایت می کند. صاحب  پرنده باید پا را تمیز و بهداشتی نگه دارد و محیط زندگی را متناسب  وبا  از بین بردن سطوح مخرب میله های قفس  شرایط را کنترل کند . آنتی بیوتیک های خوراکی و یک پماد آنتی بیوتیکی عفونت را کنترل می کنند. بانداژ ممکن است توصیه شود تا فرصت ورود عوامل بیماری زا به زخم ها کاهش یابد. در موارد شدیدتر ، جراحی (از جمله از بین بردن آبسه) به نجات پا و زندگی پرنده کمک می کند. آنتی بیوتیک ها در رفع عفونت ضروری هستند و می توان پرنده را با درد و داروهای ضد التهاب راحت کرد.

بهبودی  بامبل فوت  در پرندگان

با مراقبت های دامپزشکی سریع و کامل ، پرندگان شانس خوبی برای غلبه بر بامبل فوت  دارند. درصورتی  علائم فوری برطرف می شوند که تغییر در سبک زندگی و اصلاح شرایط محیطی بهترین شانس را برای آینده ای بدون آسیب به پا  به پرنده می دهد.

کیفیت و تعداد نشیمن گاه ها  روی سلامتی پرنده شما تأثیر می گذارد. بهتر است تخته های سایزهای مختلف ( قطرهای متفاوت ) ، موقعیت ها مختلف  (پرچ های گوشه ای) و مواد از جمله طناب نرم تر ، پنبه بافته شده یا انواع مختلف مواد مصنوعی را تهیه کنید. پرچ ها باید برای  پای پرنده مناسب  باشند. اگر از بهترین مواد مطمئن نیستید ، لطفاً از دامپزشک پرندگان ( متخصص پرندگان )  بپرسید. حتماً نشیمن گاه های تمیز  کنید تا باکتری ها وارد پا نشوند.

تغذیه مناسب ، از جمله ویتامین A را لحاظ کنید ، از آنجا که چاقی یک عامل خطر برای بسیاری از شرایط سلامتی است ، دامپزشک می تواند یک رژیم غذایی مناسب و ورزش را توصیه کند.

بعضی از پرندگان با موارد جدی بامبل فوت ، به درمان طولانی مدت آنتی بیوتیک نیاز دارند ، به خصوص اگر عفونت به مفاصل و استخوان ها کشیده شود. پرنده شما هر بار با بلند کردن یک پا احساس درد می کند. هر بار که قفس را تمیز می کنید به کف پا نگاه کنید. اگر خونریزی  بیش از حد وجود دارد ، با محلول نمکی استریل شستشو داده و آن را باندپیچی و خشک نگه دارید تا زمانی که بتوانید دامزشک پرندگان (متخصص پرندگان) را ببینید.

مانند همه دارندگان حیوانات خانگی ، بهترین چیزی که می توانید به پرنده خود ارائه دهید ، یک محیط بهداشتی تمیز ، مواد غذایی مقوی و آب تمیز است.