آتاکسی یا عدم تعادل در پرندگان

آتاکسی  یا عدم تعادل در پرندگان

آتاکسی  یا عدم تعادل در پرندگان

آتاکسی در پرندگان می تواند سیستم عصبی و سیستم اسکلتی عضلانی را دچار مشکل کند. در سیستم عصبی ، آسیب اغلب به نخاع ، مغز یا گوش داخلی وارد می شود. این آسیب منجر به عدم توانایی مغز در درک موقعیت جسمی بدن ، سر و اندام پرنده خواهد شد. همچنین می تواند مغز قادر به هماهنگی حرکت نباشد. وقتی سیستم اسکلتی - عضلانی آسیب ببیند ، پرنده ناهماهنگ خواهد بود زیرا عضلات خود قادر به پاسخگویی صحیح به سیگنالهای ارسال کننده مغز نیستند.

هنگامی که یک پرنده از آتاکسی رنج می برد ، توانایی هماهنگی عضلات ارادی خود را ندارند. آنها دست و پا چلفتی به نظر می رسند و پاهایشان را از هم باز می کنند تا تعادل داشته باشند وگرنه ممکن است از منقار خود به عنوان قلاب کنار قفس استفاده کنند تا متعادل بمانند. پرندگانی که به شدت دچار آتاکسی هستند بدون افتادن قادر به نشستن بر روی مفصل خود نخواهند بود ، همچنین ممکن است بدون لغزش و زمین خوردن قادر به راه رفتن نباشند.

علائم آتاکسی در پرندگان

دیدن پرنده با حالت  عدم هماهنگی یا لغزش در  ممکن است نگران کننده باشد. این یک بیماری جدی است که باید فوراً توسط دامپزشک  پرندگان رفع شود. اگر متوجه شدید که پرنده شما عجیب عمل می کند یا هر یک از این علائم را از خود نشان می دهد ، برای تعیین وقت با دامپزشک متخصص پرندگان  تماس بگیرید.

علایم شامل :

ایستاده با پاها کاملاً باز  برای تعادل

با استفاده از منقار خود به قفس یا سایر اشیا آویزان می کند تا ثابت بماند

حرکات ناهماهنگ سر ، بالها یا پاها

بی حالی یا خواب آلودگی بیش از حد

سقوط از نشیمنگاه

دشواری در تنفس از جمله کشش گردن و خم شدن به جلو برای نفس کشیدن ، تنفس دهان باز ، بیرون آمدن گونه های آنها با هر نفس ، یا دم دم  زدن با هر نفس

علل آتاکسی در پرندگان

چندین  اختلال سیستم عصبی و اختلالات اسکلتی عضلانی وجود دارد که می تواند باعث آتاکسی شود. به طور کلی ، آتاکسی یکی از اولین علائم آسیب عصب یا نخاع است. آسیب به اعصاب محیطی یا نخاع علائمی دارد که به زائده های آسیب دیده موضعی است و از فعالیت عصبی طبیعی برخوردار است.

آسیب اسکلتی عضلانی همچنین ممکن است باعث شود پرنده شما ناهماهنگ به نظر برسد. این به این دلیل است که عضلات قادر به پاسخگویی مناسب به سیگنالهای منتشره از مغز پرنده شما نیستند. بسیاری اوقات کمبود مواد مغذی مانند ویتامین E ، کلسیم یا سلنیوم وجود دارد.

پرندگانی که به طور مزمن از بیماری ها رنج می برند نیز ممکن است نامتعادل  به نظر برسند. همیشه در هنگام بروز آتاکسی یک دلیل اساسی وجود دارد که باید توسط دامپزشک پرندگان  رفع شود.

تشخیص آتاکسی در پرندگان

دامپزشک با پرسیدن سوالاتی درباره سابقه پزشکی پرنده و محیط آن ، ویزیت را شروع می کند . هنگامی که علائم را مشاهده کردید و مداوم یا متناوب هستند باید به دامپزشک  متخصص پرندگان اطلاع دهید.

یک معاینه بدنی کامل توسط دامپزشک پرندگان  انجام می شود. آنها همچنین توصیه می کنند آزمایشات تشخیصی خاصی برای تعیین شدت آتاکسی و علت اصلی آن انجام شود. آزمایشاتی که توصیه می شود شامل موارد زیر است:

سمیت فلزات سنگین

شمارش کامل خون یا CBC

بیوشیمی سرم

نمونه های شوانا  برای پسیتاکوز

دستور تهیه رادیوگرافی توسط دامپزشک پرندگان  انجام می شود. این امکان را برای آنها فراهم می کند تا به دنبال هرگونه بیماری متابولیکی یا هرگونه صدمه ای که به نخاع پرنده شما وارد شده است ، بروند. از سونوگرافی نیز می توان استفاده کرد ، اما بیشتر دامپزشکان قبل از سونوگرافی ،عکس برداری اشعه ایکس را توصیه می کنند.

برای آندوسکوپی ممکن است دستور داده شود که گوشهای میانی و داخلی را از نظر عفونت یا هرگونه ناهنجاری بررسی کنید. حفره شکم همچنین برای یافتن هرگونه شواهدی از بیماری متابولیک ، اسکوپ می شود.

درمان آتاکسی در پرندگان

پس از تشخیص ، دامپزشک  پرندگان احتمالاً در طی درمان های خود برای پرنده بستری در بیمارستان توصیه می کند. این کار برای ارائه مراقبت های حمایتی از پرندگان در حالی که آنها بیمار هستند انجام می شود.

در طی بستری ، پرنده شما مایعات داخل وریدی و داروهای تزریقی دریافت می کند. در بعضی موارد ، بسته به شدت بیماری آنها ، پرنده شما ممکن است به مایعات زیر جلدی نیز نیاز داشته باشد تا بدن آنها از کمبود آب جلوگیری کند. مایعات زیر جلدی به داخل پوست تزریق می شوند نه به داخل ورید.

بسته به نوع بیماری زمینه ای شناسایی شده ، به پرنده شما آنتی بیوتیک و / یا داروهای ضد قارچ داده می شود. اگر دامپزشک سمیت فلزات سنگین را در پرنده خود پیدا کند ، ممکن است داروهایی که مواد شیمیایی هستند ، تجویز شوند.

پشتیبانی تغذیه ای از جمله دادن ویتامین ها و مواد معدنی اضافی برای بهبود و بهبود سیستم ایمنی بدن فراهم خواهد شد. پرنده شما همچنین در یک محفظه گرم کننده نگهداری می شود تا دمای بدن آنها تنظیم شده و راحت تر باشد.

بهبودی آتاکسی در پرندگان

وقتی پرنده در گیر به  آتاکسی تشخیص داده می شود ، این به طور کلی یکی از اولین علائم یک بیماری جدی است. در صورت مشاهده علائم آتاکسی در پرندگان احتیاط کنید تا زمانی که بتوانید آنها را به دامپزشک متخصص پرندگان  خود برسانید. شما باید پرنده خود را آرام و در یک محیط ساکت و آرام نگه دارید ، سوپاپ ها و تاب ها را بردارید ، غذا و آب را نزدیک به پرنده خود در ظروف کم عمق قرار دهید.

بسته به تشخیص علت اصلی ، پیش آگهی پرنده شما متفاوت خواهد بود. هنگامی که دامپزشک پرندگان  بیماری را تشخیص داد و درمان ها را آغاز کرد ، آنها می توانند پیش آگهی دقیق تری را برای پرنده شما تعیین کنند