چه غذاهایی می توانند طوطی را بکشند؟

چه غذاهایی می توانند طوطی را بکشند؟

چه غذاهایی می توانند طوطی را بکشند؟

غذاهای زیر در صورت مصرف توسط طوطی ها کشنده هستند:

 

آووکادو

آووکادو حاوی یک مشتق اسید چرب به نام پرسین است. هنگامی که پرسین توسط طوطی ها بلعیده شود، می تواند منجر به مشکلات تنفسی و ناتوانی در نشستن روی نشیمنگاه  شود.

هنگامی که پرسین به اندازه کافی بلعیده شود، می تواند باعث تجمع مایعات در اطراف اندام های پرنده شود. با این حال، هنگامی که مشکلات تنفسی شروع می شود، مرگ نتیجه محتمل آن  است.پرسین را می‌توان در تمام قسمت‌های درخت آووکادو، نه فقط میوه، یافت.

 

بادمجان

بادمجان ها  از خانواده شب بو هستند، بنابراین حاوی سولانین، یک سم گلیکوالکالوئید هستند.

در طوطی ها، سولانین می تواند باعث مشکلات گوارشی، تنفسی و عصبی شود. علائم مسمومیت با سولانین به شرح زیر است:

 

اسهال

استفراغ.

حالت تهوع.

درد و گرفتگی معده.

آهسته نبض و تنفس.

سولانین در گل، برگ و ساقه بادمجان وجود دارد.

شکلات

شکلات حاوی ترکیبی به نام تئوبرومین است. تئوبرومین مانند کافئین متعلق به کلاس آلکالوئیدها به نام گزانتین متیله است. این به این معنی است که شکلات:

 

سیستم عصبی مرکزی و قلب را تحریک می کند.

تسریع در دفع مایعات بدن.

تئوبرومین حتی در مقادیر کم، شکلات را برای پرندگان سمی می کند. حتی بدون تئوبرومین، شکلات برای طوطی ناسالم است زیرا حاوی مواد زیر است:

 

کره:  به رژیم غذایی طوطی ها چربی اضافه می کند.

شیر: این مضر است زیرا پرندگان نمی توانند لاکتوز (بدون لاکتاز) را هضم کنند.

قند: این می تواند منجر به افزایش وزن، بی حالی و ناراحتی معده شود.

هرچه شکلات تیره تر باشد، تئوبرومین بیشتری در آن وجود دارد. به عنوان مثال، شکلات تلخ خطرناک تر از شکلات شیری است که مضرتر از شکلات سفید است.

هسته میوه ها

بسیاری از هسته های میوه حاوی سیانید هستند که برای طوطی ها بسیار سمی است. این امر در مورد میوه های هسته دار مختلف از جمله زردآلو، گیلاس، آلو، گلابی، آلو و هسته هلو صدق می کند.مسمومیت با سیانید ناشی از مصرف هسته میوه می تواند منجر به موارد زیر شود:

تشنج

آسیب  مغزی.

مشکلات گوارشی

کاهش فشار خون

درد ها در سرار یدن

مرگ زودرس.

هرچه دانه  بزرگتر باشد، سیانید بیشتری در آن وجود دارد. متأسفانه، طوطی ها اغلب هسته های میوه را خوشمزه و سرگرم کننده می دانند. توصیه می شود ابتدا هسته میوه را از بین ببرید.

 

غذاهایی که برای طوطی ها سمی هستند

این غذاها اگر برای تغذیه طوطی ها استفاده شوند ، نادرست تهیه شوند یا در مقادیر زیاد داده شوند، ممکن است منجر به مشکلات سلامتی شوند.

ریواس خام

ریواس حاوی اسید اگزالیک است، ترکیبی که به طور طبیعی در بسیاری از گیاهان یافت می شود. هنگامی که اسید اگزالیک به مواد معدنی متصل می شود، ترکیبی به نام اگزالات را تشکیل می دهد.

 

اگزالات ها نوعی ترکیب هستند که دانشمندان آن را "ضد مغذی" می نامند. همانطور که از این اصطلاح پیداست، اگزالات ها توانایی بدن برای جذب مواد معدنی را کاهش می دهند.

بسیاری از سبزیجات برگدار یا دانه ها حاوی این ترکیب هستند. با این حال، ریواس حاوی اسید اگزالیک بیشتری است و در صورت تغذیه خام مضر است. اما پخت ریواس مقدار آن را کاهش می دهد.

اسید اگزالیک علاوه بر ناتوانی در جذب موثر مواد مغذی، اثرات نامطلوب دیگری نیز بر بدن دارد. به عنوان مثال، اسید اگزالیک با سنگ کلیه مرتبط است.

 

قارچ

قارچ ها گیاهانی  هستند که می توانند سموم را در محیط خود جذب کنند. علاوه بر این، قارچ حاوی آماتوکسین است که می تواند معده برخی از پرندگان را ناراحت کند.

قارچ خام برای طوطی خطرناک تر از پخته شدن آن است. برخی از انواع حاوی مقادیر بیشتری آماتوکسین هستند که منجر به مشکلات گوارشی و آسیب عصبی می شود.

قارچ شیتاکه را هرگز نباید به طوطی داد. اگر آنها به طور ایمن پرورش داده نشوند، سایر قارچ ها ممکن است به طوطی ها آسیب برسانند، حتی اگر کاملاً پخته شوند.

 

پیازها

پیاز حاوی ماده ای به نام سولفوکسید است. سولفوکسیدها حتی در هنگام پخته شدن از بین نمی روند.با وجود این فقدان تحقیقات علمی، دلیلی وجود دارد که باور کنیم سولفوکسیدهای موجود در پیاز برای طوطی ها سمی هستند. بسیاری از حیوانات به این ترکیبات واکنش خوبی نشان نمی دهند، به عنوان مثال:

سگ ها.

گربه ها

خوکچه هندی

میمون ها

بنابراین، آنها نمی توانند پیاز خام، پخته، خشک یا پودر شده را مصرف کنند. تمام گیاهان دیگری که به خانواده آلیوم تعلق دارند ممنوع هستند، از جمله موسیر، یک ماده معمول پخت و پز.

 

این  موضوع توسط مجله تحقیقات تشخیصی دامپزشکی، که دو دسته از غازها را با میزان مرگ و میر بالا بررسی می کرد، تایید می شود

مشخص شد که پیاز سبز تغذیه شده به پرندگان با مرگ آنها مرتبط است. محققان همچنین دریافتند که پیاز می تواند باعث کم خونی و مشکلات کبدی شود.

سیر

سیر را نمی توان به طوطی داد زیرا حاوی:

آلین

آلیناز

این ترکیبات در سیر توسط دیواره سلولی جدا نگهداری می شوند. با این حال، هنگام برش، دیواره های سلولی شکسته می شوند و این دو ترکیب با هم مخلوط می شوند. وقتی با هم ترکیب شوند، آلیسین ایجاد می کنند. آلیسین بلافاصله برای طوطی ها سمی نیست، اما در طول زمان مضر است. معمولا مصرف بیش از حد آلیسین باعث ناراحتی معده می شود. در موارد شدید، آلیسین می تواند باعث ترکیدن گلبول های قرمز خون و در نتیجه کم خونی همولیتیک شود.

 

حتی در دوزهای کوچک و غیر سمی، سیر معده طوطی را تحریک می کند و بر خلق و خوی او تأثیر می گذارد.

غذای با قند مصنوعی (شیرین کننده )

به طوطی ها نباید غذایی با برچسب «بدون قند» داده شود، حتی در مقادیر کم، زیرا حاوی جایگزین هایی برای قند است که می تواند به طوطی آسیب برساند.

زایلیتول می تواند باعث کاهش قند خون (هیپوگلیسمی) یا نارسایی کبد در برخی از گونه های حیوانی شود.

غذاهایی که نباید به طوطی غذا داد

این غذاها می توانند منجر به ناراحتی معده و عدم تعادل در رژیم غذایی شوند. بسته به نحوه آماده شدن آنها، ممکن است مشکلات سلامتی شدیدتری نیز ایجاد کنند.

لبنیات

حتی اگر طوطی بستنی، شیر یا پنیر دوست داشته باشد، باید از لبنیات اجتناب شود.

طوطی ها به دلیل نداشتن آنزیم لاکتاز به لاکتوز حساس هستند. از این گذشته، طوطی ها نیازی به هضم لاکتوز در طبیعت ندارند. اگر پرندگان لبنیات بخورند، باعث ناراحتی معده و اسهال می شود.

 

گوشت خام

طوطی ها  نباید گوشت بخورند زیرا همه چیزخوارنیستند، اما  گوشت مرغ پخنه برایشان جهت تغذیه پروتیینی استفاده شود  .

 

طوطی‌های وحشی حشرات کوچک را می‌خورند . طوطی های اهلی می توانند گوشت هایی مانند مرغ و ماهی بخورند، اما گوشت خام می تواند حاوی باکتری های خطرناکی باشد، مانند:

 

سالمونلا

لیستریا

ای کولای 

که این می تواند منجر به مسمومیت غذایی شود که می تواند اثرات نامطلوب زیر داشته باشد:

استفراغ

حالت تهوع

اسهال

گرفتگی معده

کم آبی بدن

باکتری های فوق با پخته شدن گوشت از بین می روند.اگر خام باقی بماند، باکتری ها می توانند روی سطح گوشت زندگی کنند. جدای از گوشت خام، از دادن غذای گرم شده به طوطی خودداری کنید زیرا می تواند حاوی همان باکتری های گوشت خام باشد.

 

لوبیا خام

لوبیا نپخته می تواند مشکلاتی در هضم طوطی ایجاد کند. معایب  لوبیاهای خام عبارتند از:

غیر قابل هضم

دارای مهارکننده های آنزیم هستند

باعث نقرس شود

همه حبوبات حاوی مواد مضر نیستند، اما برای احتیاط لوبیا را بپزید. خیساندن لوبیا با شروع فرآیند جوانه زدن این مواد را از بین می برد.

 

بادام زمینی

از آنجایی که بادام زمینی در زمین رشد می کند، می تواند حاوی آفلاتوکسین باشد. این توسط قارچ آسپرژیلوس ایجاد می شود که می تواند به کبد آسیب برساند و با سرطان های خاصی مرتبط است.

سایر آجیل ها هم  می توانند حاوی این سم باشند. با این حال، به دلیل نحوه رشد آنها، بادام زمینی حساس تر است. شما می توانید آفلاتوکسین ها را با برشته کردن و نگهداری صحیح آنها کاهش دهید

 

ساقه و برگ

حتی اگر خوردن یک سبزی بی خطر باشد، این همیشه در مورد ساقه و برگ آن صدق نمی کند. به عنوان مثال، هر گیاهی که متعلق به خانواده شب بو است، مانند:

بامیه

گوجه

آنها حاوی آلکالوئیدهای تروپان هستند که می توانند باعث توهم و هذیان شوند. قبل از دادن ساقه و برگ به طوطی، ترکیبات پایه را بررسی کنید. اگر حاوی آلکالوئیدهای تروپان است، از آن اجتناب کنید.

 

گوجه فرنگیها

گوجه فرنگی اسیدی است و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد زخم شود. ساقه‌ها و برگ‌های آن نیز از خانواده گل شب بو هستند و در صورت مصرف مستقیم می‌توانند سمی باشند.

 

ساقه کرفس کامل

ساقه‌های کرفس می‌توانند منجر به  انباشتگی چینه دان طوطی شوند.  انباشتگی چینه دان شایع  است و زمانی اتفاق می افتد که غذا نمی تواند از چینه دان به مری حرکت کند.

عوارض ناشی از  انباشتگی چینه دانات شامل عفونت ها، خواه از باکتری، مخمر یا قارچ باشد. به دلیل انسداد، طوطی ها می توانند دچار کم آبی و هیپوگلیسمی شوند.

این بدان معنا نیست که هرگز نمی توانید به یک طوطی کرفس غذا بدهید. ساقه ها می توانند باعث ایجاد انباشتگی  شوند، اما به طور کلی، کرفس برای طوطی ها نسبتا سالم و کم کالری است.

برای جلوگیری از مشکلات، ساقه ها را ریز  وخرد کنید تا احتمال گیرکردن در چینه دان  را محدود کنید.

چیپس سیب زمینی

چیپس سیب زمینی  سرشار از چربی های ترانس، سدیم و مواد افزودنی است که آن را ناسالم می کند. آنها اغلب در روغن سرخ می شوند، که در صورت مصرف بیش از حد می تواند منجر به افزایش وزن شود

جوز هندی

جوز هندی حاوی میریستسین (یک ماده مخدر) است که می تواند منجر به حالت تهوع، سرگیجه و استفراغ در طوطی ها شود. در انسان، گاهی اوقات می تواند منجر به تحریک پوست و نارسایی کبد شود.

قهوه 

کافئین متعلق به دسته ای از آلکالوئیدها به نام گزانتین متیله است. این ترکیب سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و قلب و ماهیچه ها را تحریک می کند.

گزانتین متیله هنگام خوردن به طوطی ها آسیب می رساند و می تواند منجر به تاکی کاردی یا ضربان قلب خیلی سریع شود. افزایش فعالیت حرکتی می تواند عواقب زیر را به همراه داشته باشد:

تشنگی

کم آبی بدن

دمای بدن بالا رود

مرگ

توجه داشته باشید که کافئین فقط در قهوه یافت نمی شود. همچنین در مورد نوشیدنی های کافئین دار مانند چای سیاه و نوشیدنی های انرژی زا کاربرد دارد. قبل از دادن نوشیدنی به طوطی، فهرست مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید.

در صورت هرگونه ابهام و مشاوره تغذیه ای پرندکان با دامپزشک متخصص پرندگان دکتر پیمان یونسی

 

نوشیدنی های گازدار

شکر ماده‌ای است که باید آن را تعدیل کرد، به خصوص شکرهای تصفیه شده یا شربت ذرت. با توجه به نحوه پردازش آنها، ممکن است به این معنی باشد که طوطی نمی تواند آنها را متابولیزه کند.

به غیر از شکر، برخی از نوشیدنی های گازدار حاوی کافئین هستند که طوطی ها نمی توانند آن را استفاده کنند . نوشابه های گازدار معمولا حاوی رنگ های مصنوعی و مواد نگهدارنده هستند.

غذای سرخ شده

هرگز به طوطی غذا های سرخ شده ندهید 

 

مواد نگهدارنده اغلب برای تازگی و تردی به غذاهای سرخ شده تجاری اضافه می شوند که منجر به مشکلات گوارشی، چاقی یا مسمومیت می شود. از دادن غذای سرخ شده طوطی خودداری کنید، از جمله:

سیب زمینی سرخ شده

سبزیجات سرخ شده

گوشت های سرخ شده

غذاهای فوق برای طوطی مضر است و برخی کشنده است. رژیم غذایی طوطی باید عمدتاً شامل پلت  باشد، اما طوطی ها می توانند میوه، سبزیجات، دانه ها و آجیل بخورند.

برای مشاوره تغذیه ای پرندکان با دکتریونسی متخصص پرندگان تماس بگیرید 

09101717080

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد